„Myśliwi odłożą strzelby" - http://archiwum.rp.pl/artykul/1287665-Mysliwi-odloza-strzelby.html
Ich zdaniem takie konsekwencje może przynieść nieprzyjęcie przez Sejm zmian w prawie łowieckim. Na zmianę ustawy przed wyborami nie ma już szans, bo zostało już tylko jedno posiedzenie. Zapóźnienia są efektem głębokiego sporu wokół nowelizacji prawa łowieckiego. Rozpoczął się on w lipcu 2014 roku.
Wtedy Trybunał Konstytucyjny zakwestionował część przepisów prawa łowieckiego. Obecnie właściciele nieruchomości nie muszą być...”.
A może jednak „myśliwi nie odłożą strzelb”?
Odnoszę wrażenie, że po
dniu 21 stycznia 2016 r., w sytuacji, kiedy Sejm do tego czasu nie uchwali
ustawy nowelizującej ustawę Prawo łowieckie, żaden kataklizm nie nastąpi. Kompletnie
nie spełnią się kasandryczne przepowiednie obrońców polskiego modelu łowiectwa
typu Marek Matysek – rzecznik PZŁ czy poseł Stanisław Wziątek. Ba, będzie można
prowadzić gospodarkę łowiecką (w tym polować) na niezmienionych zasadach. W
związku z utratą mocy obowiązującej art. 27 ust. 1 ustawy Prawo łowieckie, nie
będzie można jedynie tworzyć nowych obwodów łowieckich czy zmieniać granic dotychczasowych.
Sytuację w przypadkach jednostkowych będą ewentualnie zmieniały skargi
właścicieli nieruchomości na uchwały sejmików województwa do wojewódzkich sądów
administracyjnych.
Do postawienia takiej tezy skłania
mnie rozumienie brzmienia art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, który poniżej pozwalam sobie
zacytować, ale dla przypomnienia po kolei :-)...
Ustawa Prawo łowieckie:
„Art. 27. 1. Podziału na obwody łowieckie oraz zmiany granic
tych obwodów dokonuje w obrębie województwa właściwy sejmik województwa, w
drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora regionalnej
dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Polskiego Związku
Łowieckiego, a także właściwej izby rolniczej.
„Trybunał
Konstytucyjny […] orzeka:
I
Art. 27 ust. 1 w związku z art. 26 ustawy
z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1226
oraz z 2014 r. poz. 228) przez to, że upoważnia do objęcia nieruchomości
reżimem obwodu łowieckiego, nie zapewniając odpowiednich prawnych środków
ochrony praw właściciela tej nieruchomości, jest niezgodny z art. 64
ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej.
II
Przepis wymieniony w części I traci moc
obowiązującą z upływem 18 (osiemnastu) miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku
w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej”. „Art. 190.
- Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania”.