Skłonności wierchuszki PZŁ do co raz jeszcze
większego zamordyzmu wobec swoich poddanych są zatrważające.
Chciałbym zwrócić uwagę Szanownym For(um)owiczom na proponowane
brzmienie art. 35d projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo łowieckie (http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12286050/12355885/12355886/dokument243525.pdf),
zwłaszcza na jego ust. 2:
„2. Członek Polskiego Związku Łowieckiego będący osobą
fizyczną, wobec
którego toczy się postępowanie dyscyplinarne, może być tymczasowo
zawieszony w prawach członka Polskiego Związku Łowieckiego przez sąd
łowiecki, w szczególności w przypadku gdy toczy się wobec niego postępowanie
karne o czyn określony w art. 52 albo art. 53”.
To, co widzę w projekcie, nie pozostawia u mnie
cienia wątpliwości, że u jednego z autorów projektu można zauważyć swego
rodzaju objaw psychopatologiczny. No bo ileż to razy, q##a, można tego samego
próbować? Ileż razy można próbować sankcję w postaci „zawieszenia w prawach
członka PZŁ”, w przedmiotowym przypadku na okres aż do… 5 lat (!!!) („tymczasowo” :-))), wyłączać
spod kontroli sądu powszechnego? No ileż razy??? Nie udało się zapisu o
możliwości zastosowania zawieszenia, a w dodatku tak drastycznie długiego, utrzymać
w Regulaminie Sądów Łowieckich i Rzeczników Dyscyplinarnych w Polskim Związku
Łowieckim - http://forum.lowiecki.pl/read.php?f=15&i=112833&t=112833
oraz http://forum.lowiecki.pl/read.php?f=15&i=115524&t=115524
, to ma się teraz udać wprowadzenie tegoż do ustawy??? Czy autorzy projektu
wszystkich członków PZŁ, a może przede wszystkim parlamentarzystów, mają za
skończonych… baranów, które tego rodzaju proponowanych zmian nie będą w stanie
zauważyć?
Zachowując oczywiście odpowiednie
proporcje, dostrzec można w proponowanym brzmieniu art. 35d ust. 2 pewne
analogie pomiędzy „zawieszeniem” obwinionego „w prawach członka Zrzeszenia”, a
zastosowaniem tymczasowego aresztowania oskarżonego w postępowaniu karnym.
Pomijając jednak ten i wiele innych aspektów związanych z brzmieniem art. 35d
ust. 2, zauważam jedno – autorzy projektu, wbrew tezom płynącym z uzasadnienia
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 listopada 2012 r., „fundują”
potencjalnie obwinionym dodatkową, dotkliwą sankcję dyscyplinarną,
która w związku z art. 33 ust. 6 ustawy Prawo łowieckie wymyka się spod
kontroli sądu powszechnego, a w związku z tym łatwo można dostrzec sprzeczność
takiego stanu rzeczy przynajmniej z art. 45 ust. 1 Konstytucji. Każde
„zawieszenie w prawach członka Polskiego Związku Łowieckiego”, nie tylko to
opisane art. 35c ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo łowieckie, nie może być uznane za
sprawę wewnątrzorganizacyjną, a przeciwnie – zawsze będzie sprawą w rozumieniu
art. 45 ust. Konstytucji. Prezentuję pogląd, że każdemu, kto dąży do stworzenia „prawnych” warunków obejścia tego
stanu rzeczy, należy się przynajmniej pręgierz.
PS
Materiał do analizy…
Ustawa w aktualnej wersji:
Art. 35i. 1. Nie wszczyna się postępowania
dyscyplinarnego, a wszczęte umarza się, gdy od chwili popełnienia przewinienia
łowieckiego upłynęło 5 lat.
2. Jeżeli przewinienie łowieckie zawiera znamiona
przestępstwa, przedawnienie następuje dopiero z upływem okresu przedawnienia
karalności tego przestępstwa.
Do września 2015 r. takie oto zapisy widniały w
statucie:
§ 142
Proponowane projektem ustawy nowelizującej:
24) art. 35d otrzymuje brzmienie:
„l. Postępowanie dyscyplinarne o ten sam czyn toczy się niezależnie
od
postępowania karnego. Postępowanie dyscyplinarne może być zawieszone, a w
przypadku zastosowania środka, o którym mowa w ust. 2, ze względu na toczące
się wobec obwinionego postępowanie karne - zawiesza się, do
czasu
zakończenia
postępowania karnego.
2. Członek Polskiego Związku
Łowieckiego będący osobą fizyczną, wobec
którego toczy się
postępowanie dyscyplinarne,
może być tymczasowo
zawieszony w prawach członka
Polskiego Związku
Łowieckiego przez
sąd
łowiecki, w szczególności w przypadku gdy toczy się wobec niego postępowanie karne o czyn określony w art. 52 albo art. 53.
3. Postanowienie o zastosowaniu środka, o którym mowa w ust. 2, sąd
łowiecki wydaje z urzędu albo na wniosek rzecznika dyscyplinarnego.
4. Postanowienie o zastosowaniu środka, o którym mowa w ust. 2, jest
natychmiast wykonalne. Na postanowienie to przysługuje
zażalenie.
5. Tymczasowo zawieszony w prawach członka Polskiego Związku
Łowieckiego
może w każdym czasie złożyć wniosek o uchylenie postanowienia
o zastosowaniu tego środka.
6. Tymczasowe zawieszenie w prawach członka Polskiego Związku
Łowieckiego sąd
łowiecki uchyla niezwłocznie,
jeżeli ustaną przyczyny,
wskutek których zostało ono zastosowane lub powstaną przyczyny uzasadniające
jego uchylenie.";
A jakie miał brzmienie, a w
zasadzie ma nadal, bowiem projekt ustawy dopiero raczkuje?
Art. 35d. Postępowanie dyscyplinarne o
ten sam czyn toczy się niezależnie od postępowania karnego. Postępowanie
dyscyplinarne może być zawieszone do czasu zakończenia postępowania karnego.
A jak to było najpierw w Regulaminie?
§ 48
1. W przypadku, gdy obwiniony pozostaje pod zarzutem przewinienia łowieckiego a jego stopień szkodliwości jest znaczny lub stawiany mu zarzut wiąże się z pełnieniem funkcji w organach koła lub władzach bądź organach Zrzeszenia, a dalsze pełnienie funkcji lub wykonywanie praw członka Zrzeszenia, mogłoby być szkodliwe dla dobrego imienia łowiectwa lub dla Zrzeszenia, sąd na wniosek rzecznika dyscyplinarnego może zawiesić obwinionego w prawach członka Zrzeszenia do czasu prawomocnego zakończenia postępowania dyscyplinarnego. §67 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Postanowienie o zawieszeniu, o którym mowa w ust. 1 może być wydane, gdy dotychczas zebrane w toku postępowania dyscyplinarnego dowody w wysokim stopniu uprawdopodobniają popełnienie przewinienia, a z okoliczności sprawy wynika, że za czyn ten należałoby orzec karę zasadniczą wykluczenia z Zrzeszenia lub karę dodatkową zakazu pełnienia funkcji.
3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1 sąd może wydać na rozprawie lub posiedzeniu. Odpis doręcza się obwinionemu i przesyła do wykonania właściwemu zarządowi okręgowemu Zrzeszenia i zarządowi koła łowieckiego lub kół łowieckich, których członkiem jest obwiniony.
4. Od postanowienia wydanego na podstawie ust. 1 przysługuje odwołanie. Obwiniony może w każdym czasie złożyć do sądu, który wydał postanowienie, wniosek o uchylenie postanowienia o zawieszeniu w prawach członka Zrzeszenia.
5. W przypadku, gdy postępowanie nie zostało prawomocnie zakończone w terminie 6 miesięcy od dnia zawieszenia, postanowienie o zawieszeniu traci swą moc, o ile zawieszenie nie zostało przedłużone postanowieniem Głównego Sądu Łowieckiego, wydanego na wniosek właściwego sądu lub rzecznika dyscyplinarnego. Od postanowienia Głównego Sądu Łowieckiego przysługuje odwołanie.
6. Odwołanie, złożone od postanowienia o którym mowa w ust 1 i 5, nie wstrzymuje wykonania zaskarżonych postanowień.
7. Przepis § 67 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
1. W przypadku, gdy obwiniony pozostaje pod zarzutem przewinienia łowieckiego a jego stopień szkodliwości jest znaczny lub stawiany mu zarzut wiąże się z pełnieniem funkcji w organach koła lub władzach bądź organach Zrzeszenia, a dalsze pełnienie funkcji lub wykonywanie praw członka Zrzeszenia, mogłoby być szkodliwe dla dobrego imienia łowiectwa lub dla Zrzeszenia, sąd na wniosek rzecznika dyscyplinarnego może zawiesić obwinionego w prawach członka Zrzeszenia do czasu prawomocnego zakończenia postępowania dyscyplinarnego. §67 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Postanowienie o zawieszeniu, o którym mowa w ust. 1 może być wydane, gdy dotychczas zebrane w toku postępowania dyscyplinarnego dowody w wysokim stopniu uprawdopodobniają popełnienie przewinienia, a z okoliczności sprawy wynika, że za czyn ten należałoby orzec karę zasadniczą wykluczenia z Zrzeszenia lub karę dodatkową zakazu pełnienia funkcji.
3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1 sąd może wydać na rozprawie lub posiedzeniu. Odpis doręcza się obwinionemu i przesyła do wykonania właściwemu zarządowi okręgowemu Zrzeszenia i zarządowi koła łowieckiego lub kół łowieckich, których członkiem jest obwiniony.
4. Od postanowienia wydanego na podstawie ust. 1 przysługuje odwołanie. Obwiniony może w każdym czasie złożyć do sądu, który wydał postanowienie, wniosek o uchylenie postanowienia o zawieszeniu w prawach członka Zrzeszenia.
5. W przypadku, gdy postępowanie nie zostało prawomocnie zakończone w terminie 6 miesięcy od dnia zawieszenia, postanowienie o zawieszeniu traci swą moc, o ile zawieszenie nie zostało przedłużone postanowieniem Głównego Sądu Łowieckiego, wydanego na wniosek właściwego sądu lub rzecznika dyscyplinarnego. Od postanowienia Głównego Sądu Łowieckiego przysługuje odwołanie.
6. Odwołanie, złożone od postanowienia o którym mowa w ust 1 i 5, nie wstrzymuje wykonania zaskarżonych postanowień.
7. Przepis § 67 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Potem, po grudniowej (2015 r.) uchwale
NRŁ:
1) § 48 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku gdy obwiniony pozostaje pod zarzutem przewinienia łowieckiego a jego stopień szkodliwości jest znaczny lub stawiany mu zarzut wiąże się z pełnieniem funkcji w organach koła lub władzach bądź w organach Zrzeszenia, a dalsze pełnienie funkcji mogłoby być szkodliwe dla dobrego imienia łowiectwa lub dla Zrzeszenia , sąd na wniosek rzecznika dyscyplinarnego może zawiesić obwinionego w pełnieniu funkcji do czasu prawomocnego zakończenia postępowania dyscyplinarnego”.
„1. W przypadku gdy obwiniony pozostaje pod zarzutem przewinienia łowieckiego a jego stopień szkodliwości jest znaczny lub stawiany mu zarzut wiąże się z pełnieniem funkcji w organach koła lub władzach bądź w organach Zrzeszenia, a dalsze pełnienie funkcji mogłoby być szkodliwe dla dobrego imienia łowiectwa lub dla Zrzeszenia , sąd na wniosek rzecznika dyscyplinarnego może zawiesić obwinionego w pełnieniu funkcji do czasu prawomocnego zakończenia postępowania dyscyplinarnego”.